Wyróżnienie przyznane za wierne odtworzenie stylu i repertuaru skrzypków sieradzkich.
Płyta powstała w ramach projektu „Korzenie muzyki z sieradzkiego”. Zawiera 49 utworów, wśród nich popularne w tym regionie owijoki, chodzone, oberki, polki przejęte od mistrzów – wybitnych skrzypków sieradzkich: Tadeusza Kraty, Józefa Janczaka, Stanisława Ciołka, Józefa Piechoty, Stanisława Pryka, Józefa Tomczaka. Ich repertuar wykonuje Kapela Marty Cichej w tradycyjnym, trzyosobowym składzie: skrzypce, basy, bębenek z brzękadłami (tzw. „ciachotek”). Są też solowe nagrania skrzypaczki i utwory grane w duetach (skrzypce, basy; skrzypce, bębenek). Młodzi muzycy starannie odtwarzają styl gry dawnych sieradzkich kapel, stając się kontynuatorami ginącej tradycji tego regionu.
Lista utworów
- Owijok Od Sieradza (Kapela Marty Cichej & Klaudia Klimczak)
- Owijok weselny po T. Kracie (Marta Cicha)
- Owijok po St. Pryku W siymiyniu były piyniunski (Marta Cicha & Magda Kowalczyk)
- Chodzony Baszkowski po J. Janczaku (Kapela Marty Cichej)
- Owijok po St. Ciołku Kasia śpi, Kasia leży (Kapela Marty Cichej)
- Owijok Michowiocek (Kapela Marty Cichej)
- Oberek Baszkowski po J. Janczaku (Marta Cicha & Jerzy Kaszuba)
- Polka Wilkszycka J. Tomczyka (Kapela Marty Cichej)
- Owijok Jade od Rudy (Kapela Marty Cichej)
- Owijok z pluskiem po St. Ciołku (Marta Cicha)
- Owijok po St. Pryku Tąpnij nogą (Marta Cicha & Magda Kowalczyk)
- Polka Zagrejta mi tygo tygo po St. Lewińskim (Kapela Marty Cichej)
- Owijok U młynarza Marcina po J. Janczaku (Kapela Marty Cichej)
- Owijok Stary po T. Kracie (Kapela Marty Cichej)
- Polka Siano grabiła po T. Kracie (Kapela Marty Cichej)
- Oberek Kosmiczny po J. Janczaku (Marta Cicha & Jerzy Kaszuba)
- Owijok J. Tomczyka A jo niy wiym (Kapela Marty Cichej)
- Owijok J. Piechoty Po ojcu (Marta Cicha)
- Polka Niedziółecka (Kapela Marty Cichej)
- Owijok od Konopnicy (Marta Cicha & Magda Kowalczyk)
- Kónik po T. Kracie (Kapela Marty Cichej)
- Chodzony Mroczkowski J. Tomczyka (Kapela Marty Cichej)
- Owijok po St. Pryku Gónił Morus Moruske (Kapela Marty Cichej)
- Podkoziołkowa (Kapela Marty Cichej)
- Polka Sieczka (Kapela Marty Cichej)
- Oberek Po garbatym Wicku J. Janczaka (Marta Cicha & Jerzy Kaszuba)
- Owijok po St. Kaczmarkowej (Marta Cicha)
- Owijok po J. Szymczaku (Marta Cicha & Magda Kowalczyk)
- Polka Rokita J. Tomczyka (Kapela Marty Cichej)
- Owijok Ty za wodą (Kapela Marty Cichej)
- Owijok Woźnicki (Kapela Marty Cichej)
- Oberek po J. Janczaku Dejcie noża (Marta Cicha & Jerzy Kaszuba)
- Chodzony A za lasym (Kapela Marty Cichej)
- Owijok Chłopcy butami (Kapela Marty Cichej)
- Owijok A jo mom (Kapela Marty Cichej)
- Owijok J. Piechoty Po Lewińskim (Marta Cicha)
- Polka Jak jo ide w pole (Kapela Marty Cichej)
- Owijok Łysoń (Marta Cicha & Magda Kowalczyk)
- Owczareczek po T. Kracie (Kapela Marty Cichej)
- Owijok T. Kraty Po ojcu (Kapela Marty Cichej)
- Polka po St. Ciołku Nawarzyła, napiekła (Kapela Marty Cichej)
- Owijok po St. Pryku W naszym Dzigorzewie (Kapela Marty Cichej)
- Owijok J. Tomczyka Mroczkowiak (Kapela Marty Cichej)
- Oberek J. Janczaka Po Marosiu (Marta Cicha & Jerzy Kaszuba)
- Polka starodawna po W. Pietrzaku (Kapela Marty Cichej)
- Owijok po St. Ciołku A zeby się przepadło (Kapela Marty Cichej & Klaudia Klimczak)
- Polka Mamo moja mamo (Kapela Marty Cichej & Klaudia Klimczak)
- Owijok Rzeczka (Kapela Marty Cichej & Klaudia Klimczak)
- Chodzony chojeński (Kapela Marty Cichej & Klaudia Klimczak)
Wykonawcy
Marta Cicha - skrzypce
Jerzy Kaszuba - ciachotek
Magda Kowalczyk - basy
gościnnie:
Klaudia Klimczak - skrzypce
***
Skład jury Fonogramu Źródeł 2014:
prof. Piotr Dahlig - etnomuzykolog, Instytut Muzykologii UW
dr Weronika Grozdew-Kołacińska - etnomuzykolog, Instytut Sztuki PAN
Piotr Kędziorek - dziennikarz Programu 2 PR
Anna Szewczuk - kierowniczka RCKL, Program 2 PR
Anna Szotkowska - dziennikarka Programu 2 PR
jury przyznało Nagrodę Specjalną w wysokości 2500 zł Fundacji Klamra z Żywca za album Macieja i Katarzyny Szymonowiczów „Gajdosze” - imponujące wydawnictwo etnograficzne ukazujące tradycję muzyczną i współczesność beskidzkich gajdoszy.
Dwie równorzędne pierwsze nagrody: Wydawnictwu In Crudo za monografię „Marian Bujak z Szydłowca. Portret skrzypka” wszechstronnie ukazującą styl i repertuar wybitnego muzyka radomskiego oraz Wydawnictwu Księży Młyn za album Aldony Jadwigi Plucińskiej „Polskie Zwyczaje Rodzinne” z dołączonymi bezcennymi nagraniami z Archiwum Folkloru Religijnego Instytutu Muzykologii KUL.
Drugą nagrodę otrzymały ex aequo: Stowarzyszenie Krusznia za album „Dorzecze Niemna. Śladami Oskara Kolberga” będący świadectwem żywotności muzycznej tradycji regionów nadniemeńskich oraz Regionalny Ośrodek Kultury w Bielsku-Białej za płytę „Kapela Byrtków z Pewli Wielkiej” za bogaty obraz kultury dudziarskiej regionu żywieckiego.
Trzecią nagrodę Jury przyznało Instytutowi Sztuki Polskiej Akademii Nauk za album „Gdyby Kolberg miał fonograf" za próbę konfrontacji dziedzictwa kolbergowskiego z dwudziestowieczną dokumentacją fonograficzną.
Jury z zadowoleniem podkreśla wyjątkowo wysoki poziom nadesłanych fonogramów i przyznaje wyróżnienia dla zespołu Białopotocanie za staranne udokumentowanie kultury tanecznej własnego regionu; dla Wydawnictwa Acte Prealable i Kapeli Marty Cichej za wierne odtworzenie stylu i repertuaru skrzypków sieradzkich; dla Wydawnictwa In Crudo za historyczną dokumentację i przybliżenie atmosfery autentycznego muzykowania na Scenie Korzenie na płycie „I po ścianach. Muzyka z Remontu 1994-96”; dla Fundacji Ważka za umiejętne ukazanie mozaiki kulturowej współczesnego regionu dolnośląskiego na płycie „Od wschodu Słońca…”.